Пређи на главни садржај

[SPECIJAL] Avio-saobraćaj iz Niša u vreme rata, sankcija i bombardovanja (2.deo)

ilustracija (foto arhiva Aerodrom Niš)
Ovaj drugi deo specijala povodom 30 godina aerodroma Niš posvećen je turbulentnom periodu u našoj državi odnosno uticaju kriznih vremena na razvoj avio-saobraćaja iz Niša.

Ratni sukobi u ondašnjoj Jugoslaviji i odvajanje prvo Slovenije, a kasnije i drugih država, značilo je da iz Niša prestaje posle 5 godina da leti Inex-Adria Aviopromet (današnja Adria Airways). I pored toga na niškom aerodromu zadržava se nacionalni avio-prevoznik JAT, ali i najveća čarter avio-kompaniju u Jugoslaviji povećava broj letova i destinacija.

ilustracija (foto: FB Aviogenex)
1991.godina je prva ratna godina u kojoj se i pored sukoba avio-saobraćaj iz Niša razvijao od strane JAT-a i Aviogenex-a. Sa niškog aerodroma JAT po prvi put uspostavlja direktnu liniju do Ciriha, nastavlja da leti do Beograda, Ljubljane, Londona. Paralne sa letovima nacionalnog avio-prevoznika u "trku" se uključuje i najveća čarter avio-kompanija Aviogenex koja uvodi tokom leta liniju do Tivta, ali leti i do Beograda, Sofije, Skoplja i Ciriha. Na kraju te godine iz Niša je leteto oko 12.000 putnika.

Naredne godine JAT povezuje Niš sa Tivtom, Cirihom, Beogradom, Londonom. Zbog sankcija uvedenih te godine broj linija ka Cirihu, Beogradu i Londonu bio je smanjen. Aviogenex prestaje da leti iz Niša, ali i pored toga sa niškog aerodroma ostvaren je porast broja putnika na kraju 1992.godine kada je letelo oko 13.500 putnika.

ilustracija (foto arhiva Aerodrom Niš)
Kako ratni događaji na prostoru nekadašnje velike države još više kulminiraju, to je ostavilo i posledice na dalji razvoj avio-saobraćaja iz Niša, te je nacionalni avio prevoznik tokom leta 93. i 94.godine leteo samo do Tivta. Na kraju te dve godine letelo je tek nešto više od 11.000 putnika (1993.godine - 6.500putnika, 1994.godine - 4.600putnika).

Rukovostvo aerodroma 1995.godine se prvi put suočilo da od otvaranja 1986.godine nepoleti niti jedan putnički avion iz Niša. I pored manjka komercijalnih linija, tehnički letovi doneli su aerodromu 3.500 putnika na kraju 1995.godine.

Kako su Jugoslaviji skinute sankcije, nacionalni prevoznik 1996.godine vraća se na niški aerodrom i tokom letnjeg perioda leti na liniji do Tivta. Ova linija donela je na kraju godine nešto više od 4.300 putnika.

ilustracija (foto arhiva Aerodrom Niš)
Posle 4 godine pauze JAT pokreće novu međunarodnu liniju iz Niša i to prvi put do Beča. Prema dostupnim podacima, 1997.godina donela je u Niš i avione sa alternacija iz Frankfurta, Moskve, Londona i Ciriha.

1998.godina nacionalni avio-prevoznik posle 5 godina pauze ponovo Niš direktno povezuje sa Cirihom, tokom leta i sa Tivtom, a tokom zimske sezone i sa Londonom. I tokom ove godine alternacije Dizeldorf, Moskva, Bazel, Zeneva i Frankufrt. Zanimljivo da su aerodrom kao alternaciju koristile tokom ove godine i inostrane avio-kompanije poput TEA Switzerland (današnji Easyjet Switzerland) i Crossair-a. Tokom ove godine zabeležen je najveći broj putnika od početka ratne krize 90-tih kada je sa aerodroma letelo oko 16.000 putnika.

ilustracija (foto arhiva Aerodrom Niš)
Pozitivan trend rasta broja putnika sigurno bi se nastavio i tokom 1999.godine da nije došlo do bombardovanja. JAT je do 24.marta leteo direktno do Ciriha kada je na toj liniji prevezeno nešto više od 5.000 putnika.

NATO bombardovanje nanelo je veliku štetu niškom aerodromu zbog kojeg nije radio do 12.oktobra 2003.godine, kada je zahvaljući između ostalog i donaciji Norveške ponovo otvoren za prve komercijalne letove opet simboličnim sletanjem aviona JAT-a. Opširnije o samom razaranju aerodroma moći će te da pročitate 24.marta kada se navršava 17.godina od NATO agresije.

U narednom ujedno i poslednjem serijalu tekstova o destinacijma na kojima smo leteti iz Niša koji ćemo objaviti tokom aprila, a uokviru specijala povodom 30 godina aerodroma Niš, podsetićemo se sa kim smo sve letetli od 2003.godine do današnjeg dana.Ukoliko niste pročitali prvi deo specijala koji je posvećen letovima iz Niša, možete to učiniti ovde.

*Serijal tekstova objavljujemo povodom 35 godina aerodroma "Konstantin Veliki", u kome ćemo se podsetiti na sve lepe i manje lepe okolnosti pod kojima se razvijao naš aerodrom. Cilj je da se podsetimo na sve te trenutke koje imaju izuzetnu istorijsku važnost za naš grad i šire.

Svakako Vas pozivamo da pratite i podržite naš volonterski rad i na društvenim mrežama facebook, twitter


Tekst: A.P.
Fly from Niš

Коментари

Популарни постови са овог блога

Iz Niša ovog leta preko aerodroma Memingen do Engleske, Španije i Poljske

(foto: memmingen-airport.de / Maximilian Mair) Tokom ove letnje sezone putnici sa Aerodroma "Konstantin Veliki" su ponovo u prilici da preko Aerodroma Memengen, svakog utorka, četvrtka ili subote produže svoje putovanje do drugih evropskih destinacija destinacija kojih nema u ponudi iz Niša. Sagledavajući destinacije i vremena polazaka i dolazaka koje nudi aerodrom Memingen izdvojili smo par interesantnih destinacija. Putnici mogu istog dana da se konektuju za London, Barselonu, Krakov i Palma de Majorku. Svoja povratna putovanja za povratak u Niš preko Memingen mogu obaviti istog dana odnosno dan ili dva ranije. Ukoliko pak želite da par dana provedete u Memimgenu na svom putu ka konačnom odredištu ka nekoj drugoj destinaciji ovde se možete informisati detaljnije . U tabeli su date polazne i krajnje destinacije, takođe vreme dolaska i odlaska sa aerodroma Memingen, kog dana se možete konektovati i na kraju koja avio-kompanija leti na odredjenoj destinaciji. NAPOMENA

RED LETENJA: Letnja sezona na Aerodromu Niš

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Danas, 31. marta na Aerodromu Konstantin Veliki Niš stupio je na snagu novi letnji red letenja. Tokom ove letnje sezone sa niškog aerodroma svoje letove će obavljati tri avio-prevoznika i to Air Serbia, Ryanair i Wizz Air na 13 destinacija širom Evrope. Pored redovnih i sezonskih destinacija, turističke agencije planiraju i čarter letove. Air Serbia će tokom ove letnje sezone svojim putnicima nuditi čak 7 destinacija širom Evrope, ali i sveta preko Beograda ili Istanbula (nastavak putovanja sa Turkish Airlines-om - codeshare). U ponudi su sledeće destinacije:  Destinacija Kompanija Dan Istanbul(IST) - 2 - - - 6 - Frankfurt Han(HHN) - 2 - - - 6 - Ljubljana(Lju) - 2 - - - 6 - Keln(CGN) - 2 - - - 6 - Beograd(BEG) - 2* 3** - - 6* 7** Atina(ATH) - - 3 - - - 7 Tivat(TIV) - - 3 - - 6 - *dolazni letovi iz Beograda **odlazni letovi za Beograd

[FOTO VEST] Redak prelet balona sa posadom iznad Niša

Balon reg. oznaka OE-ZZM na nebu iznad Niša (foto: Fly from Niš) Danas su ljudi iznad Niša, oni makar koji su pratili sajtove za prelete aviona (radarbox.com ili flightradar24.com), mogli su da posmatraju "spori prelet" balona sa posadom koju čine dva člana. Balon je registarske oznake OE-ZZM registrovan u Austriji. printscreen (radarbox.com) Po specifikacijama ovog balona na gasni pogon tipa "Ballonbau Worner NL-1000 STU" , Niš je preletao brzinom oko 46km/h i leteo na visini oko 2500 metara (podaci preuzeti sa sajta flightradar24.com). Posadu čine dva člana posade i deo su austrijskog tima "AUT 2 Austria 2 Gordon Bennett Gas Balloon Team". Oni su svoj let nastavili dalje prema jugu Evrope. Let možete pratiti na linku ovde .    Tekst: A.P. Fly from Niš

[VIDEO] Aerodrom Niš sve bliži otvaranju novog putničkog terminala

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Od kako je sa kineskom kompanijom potpisan ugovor o parternom uređenju kompleksa Aerodroma Konstantin Veliki približava se trenutak kada će prvi putnici zakoraćiti u novu zgradu putničkog terminala. Prema najavama, otvaranje se planira za 1. jul ove godine. Radovi na kompleksu niškog aerodroma uveliko traju, pa i uprkos smanjenu kapaciteta parkinga za putnike, gužve i otežanog prilaza aerodromu, avio-saobraćaj se odvija prema planiranom redu letenja. Putnike koje smo imali prilike da zateknemo na aerodromu kažu da im ne smeta to što se radovi odvijaju i što je prilaz staroj terminalnog zgradi privremeno otežan, jer kako ističu Niš će konačno dobiti terminal kakav zaslužuje jedna međunarodna vazdušna luka. U razgovoru za " Avioportal.me " direktor Aerodroma Srbije Mihajlo Zdravković kaže da će se puštanjem nove terminalne zgrade u upotrebu stvoriti veće mogućnosti za širenje mreže avio saobraćaja iz Niša ka velikom broju evropskih destinac

ROUTES 24: Aerodrom Niš u potrazi za novim destinacijama

(foto: FB Aerodrom Niš) Rukovodstvo Aerodroma Srbije i Aerodroma Konstantin Veliki uzeli su i ove godine učešće na najvećem forumu u Evropi - "Routes Europe" koji se ove godine održava u Arhusu u Danskoj. Ova konferencija okuplja preko 320 predstavnika iz oblasti turizma, avijacije i aerodroma. Tokom trodnevnog trajanja, od 22. do 24. aprila, svi oni zajedno će pregovarati o načinima kako da se postojeća mreža određenih avio-kompanija, pa samim tim i ponuda sa aerodroma, proširi u narednom periodu. Aerodrom Konstantin Veliki, kao i što smo pisali ranije, u stalnim je pregovorima sa postojećim i potencijalno novim avio-prevoznicima koji su zainteresovani da svoje poslovanje prošire i na ovaj deo Srbije.  - Menadžment Aerodroma Srbije doo Niš, boravi na konferenciji Routes Europe Conference 2024. koja se održava u danskom gradu Arhus. Boravak smo iskoristili da prezentujemo aerodrome u Nišu i Kraljevu i prezentujemo zahteve naših putnika za uvođenje novih destinacija. - s