Пређи на главни садржај

Nacionalni avio-prevoznik već 5 godina ne leti iz Niša

Prema podacima iz najnovije knjige "STO GODINA SRPSKE AVIJATIKE U NIŠU 1912-2012" u izdanju edicije Catena Mundi, autora Milorada Petkovića i Dušana Senćanskog, razvoj civilnog vazdušnog saobraćaja iz Niša u saradnji sa srpskim naciolalnim avio-prevoznikom datira još od 1935. godine kada je preduzeće "Aeroput" iz Beograda uvrstilo aerodrom u Nišu po prvi put u svoj red letenja u letnjoj sezoni od maja do kraja oktobra. Letovi iz Niša bili su na redovnoj liniji Beograd - Niš - Skoplje - Bitolj - Solun i obratno. Do 1940. godine sa ondašnjeg vojnog aerodroma kod Medoševca, “Aeroput” je leteo iz Niša.
Prvi avion JAT-a posle rekontrukcije aerodroma Niš 2003.godine


Po završetku Drugog svetskog rata, u leto 1971. godine sa sadašnjeg dela vojnog aerodroma ponovo je uspostavljena civilna vazdušna linija starog nacionalnog prevoznika sa novim nazivom JAT (Jugoslovenski Aerotransport). Te 1971. godine JAT je organizovao letnje čartere do Tivta i Splita. U naredne četiri godine JAT nastavlja u letnjim mesecima sa
letovima za Tivat i Split, a 1974. godine leti i do Dubrovnika.
 
U narednim godinama dolazi do zamiranja civilnog vazdušnog saobraćaja u Nišu sve do otvaranja civilnog aerodroma “Niš” 1986.godine.

Aeromiting povodom otvaranja aerodroma
 Udruživanjem privrednika i političara grada Niša 1986.godine doneta je odluka o osnivanju radne organizacije “Aerodrom Niš”. Sudeći po okolnostima koje su tada vladale, ideja o otvaranju aerodroma u Nišu nije se dopala ondašnjoj vlasti u zemlji pa je tri dana pre svečanog otvaranja Republicki SUP zatvorio aerodrom. Tadašnji predsednik Skupštine opštine Niš, Dragoslav Pavlović nedavno je, povodom pokrenute peticije za oživljavanje niškog aerodroma, izjavio:
           
Pogledajte podatke o otvaranju aerodroma. I ako je otvaranje bilo   veličanstveno, iza kulisa se odvijala drama. Beograd, potpomognut svojim "vazalima" iz Niša nije želeo taj aerodrom, pa ga je Republički SUP zatvorio tri dana pre nego što je otvoren. Uz mudro provlačenje kroz iglene uši i nesebičnu pomoć nekih ljudi, pre svega iz JNA, otvaranje je bilo veličanstveno. Drama koju pominjem poznata je vrlo malom broju ljudi, ali mi je drago da ovo izlazi u javnost za života onih koji su se borili za aerodrom, ali i onih koji su gurali klipove u svaki točak.”.


Očigledno, i pored poteškoća sa kojim se susretala niška gradska vlast u ono vreme, aerodrom je svečano otvoren 12.oktobra 1986. godine sletanjem prvog Boinga 737-300 u Niš.

Od tada pa sve do 2009. godine nacionalni prevoznik veoma uspešno leti iz Niša, i tako punih 18. godina. Neko će se zapitati kako 18. godina, da li se to autor ovog teksta možda zabrojao?

Naš nekadašnji nacionalni avio-prevoznik JAT iz Niša jedino nije leteo u vreme sankcija 1995. godine i za vreme NATO bombardovanja 1999.godina pa sve do rekonstrukcije aerodroma i njegovog ponovnog otvaranja 2003.godine. Ako u te godine punoletsva uračunamo i period letenja pre i posle Drugog svetskog rata, dolazimo do podatka da je reč o tačno 27. godina, koliko danas međunarodni aerodrom “Konstantin Veliki” u Nišu postoji.
Prvi avion JAT-a na aerodromu Niš

 JAT se 2009. godine povlači iz Niša zbog, kako je procenjeno ,političkih razloga i navodnog nedovoljnog broja putnika. Na žalost i pored svih mogućih zaganja da se nacionalni prevoznik vrati drugi medjunarodni aerodrom u Srbiji, Er Serbija je krajem aprila meseca ove godine odgovorila da uspostavljanje letova iz Niša nije prioritet zbog toga što od aerodroma Beograd napravi svoj hub povezivanjem regiona.
           
"Trenutno smo skoncentrisani na letove iz i ka Beogradu i trudimo se da povežemo  region.U ovom trenutku nemamo planove za otvaranje letova na Niškom aerodromu, ukoliko se situacija promeni, bićemo slobodni da Vas direktno informišemo." - stojalo je u odgovoru direktorke za korporativne poslove Er Serbije 

Zanimljivo je da sam imao tu priliku da i lično pitam pomoćnika ministra za vazdušni saobraćaj, na nedavnoj javnoj raspravi, zbog čega država ne pomogne da Niš bude prepoznat kod Er Serbije. Odgovor od pomoćnika je bio da država nema nikakvih mogućnosti mešanja u odluku kompanije.

Sve u svemu i bez nacionalnog prevoznika aerodrom Niš u skoro nemogućim uslovima, zajedno sa gradom i državom stvara pogodnisti kako bi bio prepoznatljiv u Evropi za nekog drugog koji će imati interesa da leti sa njega.

Klima po tom pitanju se menja na bolje, i najave čelnih ljudi u gradu da će prvih letova biti i to od strane niskotarifnih kompanija već poćetkom prolećne sezona uliva nadu u bolje sutra za naš mali aerodrom Konstantin Veliki.  
Mapa redovnih i čarter linija u periodu od 1986. do 2009.godine


Tekst: A.P.
Fly from Niš Team

Коментари

Популарни постови са овог блога

Iz Niša ovog leta preko aerodroma Memingen do Engleske, Španije i Poljske

(foto: memmingen-airport.de / Maximilian Mair) Tokom ove letnje sezone putnici sa Aerodroma "Konstantin Veliki" su ponovo u prilici da preko Aerodroma Memengen, svakog utorka, četvrtka ili subote produže svoje putovanje do drugih evropskih destinacija destinacija kojih nema u ponudi iz Niša. Sagledavajući destinacije i vremena polazaka i dolazaka koje nudi aerodrom Memingen izdvojili smo par interesantnih destinacija. Putnici mogu istog dana da se konektuju za London, Barselonu, Krakov i Palma de Majorku. Svoja povratna putovanja za povratak u Niš preko Memingen mogu obaviti istog dana odnosno dan ili dva ranije. Ukoliko pak želite da par dana provedete u Memimgenu na svom putu ka konačnom odredištu ka nekoj drugoj destinaciji ovde se možete informisati detaljnije . U tabeli su date polazne i krajnje destinacije, takođe vreme dolaska i odlaska sa aerodroma Memingen, kog dana se možete konektovati i na kraju koja avio-kompanija leti na odredjenoj destinaciji. NAPOMENA

RED LETENJA: Letnja sezona na Aerodromu Niš

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Danas, 31. marta na Aerodromu Konstantin Veliki Niš stupio je na snagu novi letnji red letenja. Tokom ove letnje sezone sa niškog aerodroma svoje letove će obavljati tri avio-prevoznika i to Air Serbia, Ryanair i Wizz Air na 13 destinacija širom Evrope. Pored redovnih i sezonskih destinacija, turističke agencije planiraju i čarter letove. Air Serbia će tokom ove letnje sezone svojim putnicima nuditi čak 7 destinacija širom Evrope, ali i sveta preko Beograda ili Istanbula (nastavak putovanja sa Turkish Airlines-om - codeshare). U ponudi su sledeće destinacije:  Destinacija Kompanija Dan Istanbul(IST) - 2 - - - 6 - Frankfurt Han(HHN) - 2 - - - 6 - Ljubljana(Lju) - 2 - - - 6 - Keln(CGN) - 2 - - - 6 - Beograd(BEG) - 2* 3** - - 6* 7** Atina(ATH) - - 3 - - - 7 Tivat(TIV) - - 3 - - 6 - *dolazni letovi iz Beograda **odlazni letovi za Beograd

ROUTES 24: Aerodrom Niš u potrazi za novim destinacijama

(foto: FB Aerodrom Niš) Rukovodstvo Aerodroma Srbije i Aerodroma Konstantin Veliki uzeli su i ove godine učešće na najvećem forumu u Evropi - "Routes Europe" koji se ove godine održava u Arhusu u Danskoj. Ova konferencija okuplja preko 320 predstavnika iz oblasti turizma, avijacije i aerodroma. Tokom trodnevnog trajanja, od 22. do 24. aprila, svi oni zajedno će pregovarati o načinima kako da se postojeća mreža određenih avio-kompanija, pa samim tim i ponuda sa aerodroma, proširi u narednom periodu. Aerodrom Konstantin Veliki, kao i što smo pisali ranije, u stalnim je pregovorima sa postojećim i potencijalno novim avio-prevoznicima koji su zainteresovani da svoje poslovanje prošire i na ovaj deo Srbije.  - Menadžment Aerodroma Srbije doo Niš, boravi na konferenciji Routes Europe Conference 2024. koja se održava u danskom gradu Arhus. Boravak smo iskoristili da prezentujemo aerodrome u Nišu i Kraljevu i prezentujemo zahteve naših putnika za uvođenje novih destinacija. - s

[FOTO VEST] Redak prelet balona sa posadom iznad Niša

Balon reg. oznaka OE-ZZM na nebu iznad Niša (foto: Fly from Niš) Danas su ljudi iznad Niša, oni makar koji su pratili sajtove za prelete aviona (radarbox.com ili flightradar24.com), mogli su da posmatraju "spori prelet" balona sa posadom koju čine dva člana. Balon je registarske oznake OE-ZZM registrovan u Austriji. printscreen (radarbox.com) Po specifikacijama ovog balona na gasni pogon tipa "Ballonbau Worner NL-1000 STU" , Niš je preletao brzinom oko 46km/h i leteo na visini oko 2500 metara (podaci preuzeti sa sajta flightradar24.com). Posadu čine dva člana posade i deo su austrijskog tima "AUT 2 Austria 2 Gordon Bennett Gas Balloon Team". Oni su svoj let nastavili dalje prema jugu Evrope. Let možete pratiti na linku ovde .    Tekst: A.P. Fly from Niš

[VIDEO] Aerodrom Niš sve bliži otvaranju novog putničkog terminala

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Od kako je sa kineskom kompanijom potpisan ugovor o parternom uređenju kompleksa Aerodroma Konstantin Veliki približava se trenutak kada će prvi putnici zakoraćiti u novu zgradu putničkog terminala. Prema najavama, otvaranje se planira za 1. jul ove godine. Radovi na kompleksu niškog aerodroma uveliko traju, pa i uprkos smanjenu kapaciteta parkinga za putnike, gužve i otežanog prilaza aerodromu, avio-saobraćaj se odvija prema planiranom redu letenja. Putnike koje smo imali prilike da zateknemo na aerodromu kažu da im ne smeta to što se radovi odvijaju i što je prilaz staroj terminalnog zgradi privremeno otežan, jer kako ističu Niš će konačno dobiti terminal kakav zaslužuje jedna međunarodna vazdušna luka. U razgovoru za " Avioportal.me " direktor Aerodroma Srbije Mihajlo Zdravković kaže da će se puštanjem nove terminalne zgrade u upotrebu stvoriti veće mogućnosti za širenje mreže avio saobraćaja iz Niša ka velikom broju evropskih destinac